U bevindt zich op: Home/HDMI 2.1/Gaming


HDMI® Verbeterde Gaming Functies

Verbeterde gaming- en mediafuncties zorgen voor een extra level van vloeiende en naadloze bewegingen en overgangen voor gaming, films en video's. Veel van deze functies zijn nu al beschikbaar op de huidige televisies en spelconsoles en zullen steeds vaker voorkomen naarmate er meer voor HDMI 2.1 geschikte apparaten op de markt komen. Deze functies zijn voor zowel spelconsoles, als voor het streamen van content naar een televisie ideaal.

 
Gaming

Deze nieuwe funties bevatten:

  • Variable Refresh Rate (VRR) vermindert of voorkomt lag, screen stuttering en screen tearing. Hierdoor wordt een vloeiender en beter gedetailleerd spel ervaren.  Meer informatie
  • Met de Auto Low Latency Mode (ALLM) kan de ideale latentie-instelling automatisch worden ingesteld. Deze instelling zorgt voor een soepele, vertragingsvrije en ononderbroken weergave en interactiviteit.  Meer informatie
  • Quick Frame Transport (QFT) vermindert de latency voor soepeler gamen zonder vertraging en realtime interactieve virtual reality.  Meer informatie

HDMI 2.1 Gaming Functies

HDMI 2.1 heeft de volgende nieuwe functies toegevoegd:

  • Auto Low-Latency Mode (ALLM)
  • Variable Refresh Rate (VRR)
  • Quick Frame Transport (QFT)

Met deze functie kan een gameconsole, pc of ander apparaat een signaal naar het scherm sturen waardoor het automatisch overschakelt naar een modus met low-latency en low-lag voor gaming. Dit kan andere toepassingen ten goede komen, zoals karaoke en videoconferenties. Wanneer de bron deze modus niet langer nodig heeft, bijvoorbeeld bij het overschakelen naar een filmstream, schakelt de bron het signaal uit en keert het scherm terug naar de vorige modus.

Met VRR kan een gamebron zo snel mogelijk videoframes leveren, wat in veel gevallen langzamer is dan de normale statische verversingssnelheid. Grafische processors hebben verschillende tijden nodig om elk frame weer te geven. Deze tijd is afhankelijk van de complexiteit van de scène, het vermogen van de GPU, de geselecteerde resolutie en de framesnelheid. Wanneer de GPU wordt belast door de andere drie factoren en niet klaar is met het renderen van het volgende frame tegen de tijd dat het moet worden weergegeven, moet de bron het huidige frame herhalen of het gedeeltelijk gerenderde volgende frame weergeven, wat trillingen zal veroorzaken. Door te wachten tot het volgende frame klaar is om te worden verzonden, kan de gebruiker een vlottere spelervaring krijgen.

Quick Frame Transport (QFT) zal de tijd verkorten die zit tussen het 'transport' in de GPU en het tonen van het frame op het scherm. Dit zal voor een lagere latency zorgen, en minder lag veroorzaken bij het spelen van games.

Bij QMS draait alles om het presenteren van de beste ervaring voor het afspelen van media. Er zijn geen reactietijden, dus latency is geen probleem (ALLM en QFT mogen niet worden gebruikt). ALLM mag niet worden ingeschakeld met QMS, omdat ALLM de uitgebreide videoverwerking van uw tv uitschakelt. De framesnelheden zijn statisch binnen een videostream, dus VRR is niet nodig. En zoals eerder beschreven, gebruiken QMS en VRR dezelfde technologie, zodat ze niet samen kunnen werken. (QMS heeft een constante framesnelheid, VRR heeft een variërende framesnelheid.)

Aan de andere kant wordt het toevoegen van ALLM aan VRR en QFT aangemoedigd voor de beste game-ervaring.

Je gameconsole zorgt voor deze keuzes. Als u video streamt of een Blu-ray afspeelt, wordt alleen QMS ingeschakeld; als je een game start, worden ALLM, VRR en QFT ingeschakeld, afhankelijk van wat je systeem ondersteunt.

Deze vraag kunt u het beste stellen aan de leveranciers van uw apparaten.